Wat zijn de webdesign trends in 2016? 

2016 is al weer een weekje oud! We beginnen allemaal weer met frisse moed aan ons werk en ons leven (na de vakantie). Daar horen frisse, nieuwe ideeën bij. Hoe gaan jullie je dit jaar nog beter laten zien online? Waar moeten jullie je op focussen. Om jullie op weg te helpen hieronder een paar trends op het gebied van webdesign in 2016:

 

Mobiele elementen nu ook op je desktop

82 procent van alle Nederlanders tussen 18 en 80 heeft een smartphone. In de trein, op de bank, tijdens een vergadering overal zijn we aan het bekijken, linken en posten. Hierdoor zijn we steeds meer gewend geraakt aan de mobiele designelementen zoals een hamburgermenu, maar ook kleinere stukken tekst met een mogelijkheid om verder te klikken. Dit bevordert net als op de smartphone de leesbaarheid en zorgt voor rust. Geen verrassing dus dat ontwerpers mobiele elementen ook voor de desktop gaan gebruiken.

 

Minimalistisch design

Ook dit jaar zet de trend van minimalistisch design zich voort. Door het gebruik van te veel visuele en interactieve elementen op een website wordt de bezoeker overweldigd. De snelheid van je website neemt sterk af, er wordt veel data verbruikt en dat zorgt ervoor dat, met name bij smartphone gebruikers, men sneller afhaakt. Bij minimalistisch design worden alle storende niet-noodza­kelijke elementen weggelaten om rust te creëren.

 

Weg met de one page scroll websites

Een trend van de afgelopen jaren! Men komt steeds meer tot het inzicht dat eindeloos scrollen vaak niet zo prettig leest. Zoals al eerder aangegeven gaat nu de voorkeur uit naar kleine stukjes tekst met een link naar uitgebreidere inhoud voor de liefhebber. Daarnaast wordt je website trager, doordat er allemaal mooie elementen zijn toegevoegd, zoals grote afbeeldingen en parallax scrollen.

 

Dramatische typografie

Typografie wordt al lang niet meer alleen gebruikt voor leesbaarheid. De trend in 2016 is dramatische typografie! Simpelweg om meer drama toe te voegen. Door woorden af te zonderen van de tekst of zinnen te isoleren, kun je sneller een boodschap over­brengen en een creatiever beeld neerzetten. Het zijn visuele design elementen geworden.

 

Animated gif

Geanimeerde beelden (beter bekend als GIF’s) zijn er al 25 jaar, maar in 2016 zijn ze weer helemaal terug. Vroeger waren het over het algemeen geen hoogstandjes, vandaag de dag zijn ze creatief, grappig en doeltreffend. Ze spelen een steeds belangrijkere rol in het laatste nieuws op het web, kort en krachtig je verhaal vertellen door middel van beeld en geeft ons nieuwe manieren om onze emoties te uiten als we het niet persoonlijk kunnen doen. Er is geen twijfel over mogelijk, GIF’s en sociale media zijn beste vrienden geworden.

 

Je hoeft natuurlijk niet elke trend te volgen, maar ze geven wel aan waar het in de toekomst heen gaat. Blijf dicht bij je onderneming, luister en kijk goed naar de behoeftes van je (potentiele) klanten en doe er je voordeel mee.

 

Interessant?

Lees dan ook: Maak je onderneming zichtbaar  |  Het jaar van de mobiele website is aangebroken 

OOK JE ZICHTBAARHEID VERGROTEN?

Met behulp van een stappenplan de identiteit van jouw onderneming zowel online als offline beter beter zichtbaar maken? Meer naamsbekendheid, onderscheidend vermogen, een professionele uitstraling en een hogere omzet zijn het gevolg. 

 

Dat kan! 

Neem vrijblijvend contact op
Terug naar overzicht