Wat zeggen de kleuren in je logo?

Kleur is een belangrijk onderdeel voor de herkenbaarheid van je bedrijf. Kleur doet iets met mensen. Een goed gekozen kleur kan er dan ook voor zorgen dat jouw bedrijf extra opvalt! Om ervoor te zorgen dat mensen je logo herinneren, kan je hem het beste zo simpel mogelijk houden. Hierdoor ben je makkelijk herkenbaar, goed te onthouden en het effectiefst in het overbrengen van de boodschap. Kleur speelt hierin een belangrijke rol.

 

Rood

Maar welke kleur moet je nou kiezen voor je bedrijf? Lees hieronder de betekenis van de verschillende kleuren en de associaties die mensen hier, over het algemeen, bij hebben. Rood is een emotionele kleur die energie, passie en kracht oproept. Rood trekt echt de aandacht wordt daarom in veel logo’s gebruikt. Het roept gek genoeg ook een gevoel van honger op! Daarom komt deze kleur veel voor in logo’s van fastfoodketens.

 


 

Oranje

Oranje staat voor enthousiast, jong en betaalbaar. Een heldere en aantrekkelijke kleur die de aandacht vraagt van de kijker. In Nederland staat oranje natuurlijk voor veel meer! Hierdoor legt de gemiddelde Nederlander de link met voetbal, het koningshuis en met Nederland in het algemeen.

 

 

Groen

Groen is een rustgevende, verfrissende en harmonieuze kleur. Deze kleur wordt veel geassocieerd met gezondheid en natuur. Bedrijven die zich bezig houden met duurzaamheid en MVO zullen snel geneigd zijn deze kleur te gebruiken om in te springen op de natuurlijke associatie die mensen hierbij hebben.

 

 

Blauw

Blauw straalt kalmte, succes en loyaliteit uit. Deze kleur wordt het meest gebruikt in logo’s. Vooral de zakelijke dienstverlening en de overheid maken veel gebruik van deze kleur. Betrouwbaar overkomen is voor dit soort bedrijven namelijk essentieel.

 

 

Paars

Paars staat voor luxe, rijkdom en spiritualiteit. Deze kleur wordt veel gebruikt in het onderwijs en bij de wat luxere producten.

 

 

Grijs

Grijs staat voor intelligentie, praktisch en solide. Grijs wordt vaak gebruikt als basis in een logo en heeft de neiging de kleur die ernaast staat te versterken.

 

 

De kleuren die je in je logo gebruikt zeggen dus veel over jouw product of dienst en hebben invloed op je klanten. Wat zeggen de kleuren in jouw logo? Sluit het aan bij de identiteit die je met je bedrijf wilt uitstralen?

 

Interessant?

Lees dan ook: De psychologie van kleur

 

Terug naar overzicht