Past een woordmerk of beeldmerk bij jou?

Als je een bedrijf begint, is een naam verzinnen waarschijnlijk een van de eerste dingen die je doet. Al snel denk je dan ook aan een logo. Kies je voor alleen maar woorden, voeg je een beeld toe of ga je voor een mix? Bij het ontwerpen van een logo maak je een aantal keuzes. Welke kleuren en lettertypes passen bijvoorbeeld het beste bij jouw onderneming? Ook maak je een keuze tussen een woordmerk en een beeldmerk. Misschien kies je juist voor een combinatie.

 

Uitstraling

Maar wat is een logo nu precies? Een goed logo weerspiegelt waar jouw bedrijf of merk voor staat. Wie jij als ondernemer bent. Het kan daarnaast bijdragen aan het vergroten van je naamsbekendheid. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over je uitstraling.

 

Woordmerk

De een wil een woordmerk omdat de naam al uniek genoeg is, de ander profileert zich met zijn eigen naam. Sommige namen worden vanzelf bijna een beeldmerk omdat ze zo iconisch zijn. Denk bijvoorbeeld aan Coca-Cola. Iedereen kent de rode sierlijke letters. Of wat dacht je van de speelse kleuren van Google? Ook NOS, HEMA en Philips zijn bekende woordmerken.
 

Beeldmerk

Een logo met alleen beeld is een beeldmerk. De grafische uiting komt overeen met het merk. Zo is het logo van Puma daadwerkelijk een poema. Het teken van Apple is een appel. Meestal versterkt het beeld het woordmerk, denk maar aan de bekende gele M van McDonald’s of de hamburger in het logo van Burger King.

 

Druk of minimalistisch

Vaak willen bedrijven heel veel verwerken in een beeldmerk. Maar dat is eigenlijk niet nodig. De kracht van een minimalistisch ontwerp is juist die ene hint die aantoont wat je doet. Wil je stiekem je logo toch wat meer diepgang geven? Of een grapje uithalen? Kijk dan eens naar deze bekende logo’s met een verborgen boodschap!

 

Wil je graag weten wat ik als grafisch vormgever vindt van jouw logo of heb je een nieuw logo nodig? Neem gerust contact met me op, want ik denk graag met je mee!

Terug naar overzicht