Maak je onderneming zichtbaar!

 

Elke ondernemer wil en moet zichtbaar zijn in de markt! Niet zichtbaar zijn betekent dat je (potentiële) opdrachtgevers je niet kunnen vinden, je minder opdrachten krijgt omdat men niet weet dat je er bent en uiteindelijk minder of geen omzet behaald. Maak je onderneming dus zichtbaar!

Ga op onderzoek uit!

Begin bij het begin en schrijf op waarom je ooit je onderneming bent begonnen, wat je drijfveren zijn en waarom je doet wat je doet? Ga terug naar de basis en vraag jezelf af hoe je onderneming er uit zou zien, als je nergens rekening mee zou hoeven houden.

Breng vervolgens in kaart wat jouw onderneming anders maakt dan die van je concurrenten. Je biedt dezelfde producten of diensten aan, maar wat maakt jouw onderneming uniek? Heb je een werkwijze die anders is dan anders? Biedt je iets extra’s wat je concurrentie niet aanbied?

Vraag eens aan bestaande opdrachtgevers om in een paar zinnen aan te geven waarom ze voor jouw onderneming hebben gekozen en waarom ze telkens terugkomen. Dit geeft je inzicht in hoe je opdrachtgevers tegen je aankijken, hoe je het e.e.a. kan verbeteren, maar ook wat je sterke punten zijn.

Onderzoek waar jouw doelgroep zich bevindt. Offline of online? Welke platformen gebruiken ze om tot een keuze te komen? Welke leeftijdscategorie past bij jouw product of dienst? Wat zijn de behoeften van je doelgroep en hoe komt jouw product/dienst hieraan tegemoet?

Marketing strategie bepalen

Om aandacht te trekken van je doelgroep moet je je onderneming onder de aandacht brengen. Een bekende marketingregel geeft aan dat je minstens 7 keer bij iemand onder de aandacht moet komen, voordat ze je überhaupt opmerken. Zichtbaar blijven en aandacht trekken is dus een continu proces. Je hebt inmiddels een goed beeld gekregen van je onderneming, je sterke punten en het gedrag van je doelgroep. Op basis hiervan bepaal je een marketing strategie. Zorg ervoor dat je steeds op een herkenbare manier onder de aandacht komt en blijft:

  • Kies voor een tone of voice die aansluit bij je doelgroep
  • Kies voor het juiste medium om je doelgroep te bereiken
  • Vertel je verhaal vanuit de kernwaarden van je onderneming

DELEN

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Ontvang gratis mijn ‘build your brand’ werkboek

Ga direct zelf aan de slag met het creëren van een merk dat echt bij je past. 

eerdere blogs