Jullie merk heeft focus nodig! (gastblog)

Het zijn voor de meeste ondernemers best ongrijpbare begrippen: visuele identiteit, branding en zichtbaarheid. Maar eerlijk is eerlijk: wij zijn ondernemers dus we willen vindbaar zijn, zodat we werk kunnen doen dat we graag doen.

 

Daarom zijn wij van Bureau Viertel eens gaan praten met Tamara van Als herboren over de branding van ons bedrijf. We willen graag dat er meer gemeenschappelijke woonprojecten in eigen beheer van de huurders gerealiseerd kunnen worden. Ons doel is dus onder de aandacht komen en blijven bij woningcorporaties, gemeentes en bewonersinitiatieven. Daarnaast lopen we er tegenaan dat potentiële opdrachtgevers ons lijken te zien als actieve bewoners en niet als adviseurs.

 

Wie willen jullie eigenlijk bereiken?

Woningcorporaties, gemeentes en bewonersinitiatieven, daar zijn we het over eens! We willen graag alle drie de doelgroepen bedienen, maar Tamara adviseert om te focussen op één doelgroep.

 

“Maar wat denk je dan van mixed marketing?” proberen we nog.

 

Tamara legt uit dat het niet zo is dat als je je op één mogelijke doelgroep richt, je de rest niet meer van dienst kan zijn. Je kiest de belangrijkste doelgroep en als je daar een goede aansluiting mee vindt, volgen de andere groepen ook wel. In het geval van Bureau Viertel is het zo dat nieuwe bewonersinitiatieven juist op zoek zijn naar woningcorporaties en gemeenten die met hen willen samen werken. Wanneer wij ons succesvol op woningcorporaties en gemeenten richten, komen de bewonersinitiatieven vanzelf op ons af.

 

Daarnaast heeft ze de teksten op onze website eens goed doorgelezen en wijst ons er subtiel op dat het woord bewoners vaak op onze site voorkomt en het woord adviseurs staat er niet één keer. Als je als adviseur iets voor je opdrachtgevers wil betekenen, focus je op je website dan ook op adviseren, is het advies.

 

Focus is cruciaal

 “Voor woningcorporaties en gemeenten is het belangrijk dat ze op jullie site meteen lezen dat de informatie voor hen bedoeld is. Laat zien wat je hen te bieden hebt, wat jullie toegevoegde waarde is én laat zien dat je weet welke vragen bij hen spelen”, geeft Tamara aan.

 

 “Wat jullie bijzonder maakt, is dat jullie het opzetten van een woonproject in eigen beheer van de bewoners niet moeilijker willen maken dan strikt noodzakelijk. Jullie maken het juist makkelijker! Als ervaringsdeskundigen hebben jullie het hele traject al eens mee gemaakt, dat is jullie toegevoegde waarde. Hou daar aan vast voor je branding.” zegt Tamara.

 

Onze conclusie

We gaan:

  • vanaf nu meer uit van onze eigen expertise.
  • ons meer inleven in onze doelgroep.
  • onze website op de gewenste doelgroep richten.
  • focus blijven houden.

 

Dat klinkt toch ook weer niet zo heel ongrijpbaar :-)

 

Hanneke Beld & Mare Nynke Zijlstra van Bureau Viertel

 

Terug naar overzicht