Je unieke bedrijfsidentiteit vaststellen!

 

De identiteit van een bedrijf is meer dan alleen een logo of een website. Het gaat erom dat je kernwaarden en visie goed worden vertaald. Identiteit is ‘eigenheid’. Deze kernwaarden en visie moeten terugkomen in alle communicatiemiddelen die je gebruikt. Van het logo tot het interieur van je kantoor tot de manier waarop je klanten aanspreekt.

Je moet dus op zoek naar de kernwaarden van je bedrijf en het imago dat je wilt uitstralen. En ook erg belangrijk: Wat je niet wilt uitstralen! Je kunt jezelf de volgende vragen stellen:

  • Wat/Wie ben ik (kernwaarden)
  • Wie wil ik bereiken (doelgroep)
  • Hoe wil ik dat de markt mij ziet (imago)
  • Wat maakt mijn bedrijf nou zo uniek (identiteit)?

Wil je zelf je unieke bedrijfsidentiteit vaststellen? Ga dan nu aan de slag!

Kernwaarden, de binnenkant

Het belangrijkste is natuurlijk, de basis, je product of dienst. Hier draait alles om. Omschrijf dus duidelijk waar je voor wilt staan als bedrijf: Wie en wat wil je bereiken met je product/dienst? Op welke manier ga je dit doen? Welke manier past bij je? Wat is je meerwaarde?

Identiteit, de buitenkant

Zorg ervoor dat je communicatiemateriaal, zowel online als offline, eenduidige en herkenbaar naar voren komt. Maak je kernwaarden zichtbaar. Denk hierbij aan je logo, huisstijl, corporate brochure, website, sociale media, maar ook aan de inrichting van je kantoor.

Imago, de uitstraling naar buiten toe

Naast je communicatiemiddelen ben zelf en je eventuele werknemers net zo belangrijk. Schrijf je kernwaarden, doelgroep en identiteit uit en zorg ervoor dat het voor iedereen duidelijk is. Zo kan iedereen hetzelfde uitstralen naar de (potentiële)klanten. Buitenkant en binnenkant vormen een geheel. Het resultaat? Uw bedrijf staat duidelijk, herkenbaar en professioneel in de markt. Kortom, zorg ervoor dat het totaalplaatje klopt.

DELEN

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Ontvang gratis mijn ‘build your brand’ werkboek

Ga direct zelf aan de slag met het creëren van een merk dat echt bij je past. 

eerdere blogs