Interview met de vrouw achter het merk Irmadammekes

Kan je jezelf even voorstellen?

Hoi! Mijn naam is Irma Boekhorst, 38 jaar oud en samen met mijn vriend en onze dochter woon ik in Nijmegen. Ongeveer 3 jaar geleden heb ik vanuit het onderwijs de stap genomen om mijn praktijk voor mindfulness voor kinderen te openen. Begin 2016 kwam daar nog een andere onderneming bij. Totaal onverwacht en ongepland. Naast het coachen van kinderen ben je dus nog een onderneming gestart: Irmadammekes.

 

Hoe is dat zo gekomen?

Ik lag op een avond lekker op de bank een filmpje te kijken. Ondertussen probeerde ik wat leuks te tekenen voor de kinderen uit mijn praktijk en ineens was ze er! Een leuk poppetje waar ik gelijk helemaal blij van werd. Nu moet ze nog een naam hebben dacht ik…. Ze komt echt uit mijn hart, dus haar naam moet aansluiten bij mij als persoon. Ik heet Irma… het is echt een dametje, een madammeke… zo is Irmadammekes ontstaan. Een half uur later had ik de domeinnaam al geregistreerd en een Facebook fanpage aangemaakt en zo was mijn nieuwe onderneming geboren :-). Geen bewuste keuze, geen strategie of businessplan, maar recht uit mijn hart ontstaan.


Irmadammekes heeft het afgelopen jaar veel naamsbekendheid opgebouwd in Nijmegen, ben je daar bewust mee bezig geweest?

Ik heb vantevoren geen strategie bedacht van ‘zo ga ik het aanpakken’. Nadat de eerste Irmadammekes online stonden kreeg ik zoveel leuke reacties. Ik ben daarna eigenlijk gewoon doorgegaan op mijn eigen persoonlijke manier. En het werkte!  Mijn slogan is ‘Throw kindness around like confetti’ en ik vond wel dat ik dat dan zelf ook in de praktijk moest brengen. Daarom heb ik heel bewust rondgestrooid met mijn ‘kindness’ in de vorm van leuke winacties. Voor Irmadammekes werkt dat echt heel goed en heb daardoor ik in een korte tijd veel naamsbekendheid gekregen in de regio Nijmegen.


Ik heb ook echt contact met mijn fans (ik noem ze bewust geen klanten). Als het een keer niet zo goed gaat met een fan, dan stuur ik ze een persoonlijke kaart van Irmadammekes. Om ze een hart onder de riem te steken. Afgelopen jaar heb ik echt gemerkt dat een persoonlijke aanpak het beste werkt. Blijf reageren op berichtjes van je fans op sociale media en ga echt de interactie aan; bedank ze voor hun commitment. Zo plant je zaadjes, die je ooit kan oogsten. De wereld heeft meer liefde en aandacht nodig.

 

Zie jij jezelf ook als merk? Of meer als een ondernemer die zich op een persoonlijke manier profileert?

Ik zie mijzelf wel echt als merk. Zoals ik al eerder zei komt Irmadammekes echt uit mijn hart en geef ik overal mijn energie mee. Ik laat echt zien wie ik als persoon ben. Zonder mij heeft het denk ik toch een andere energie en niemand weet of het dan ook zo succesvol zou zijn. Ik bèn echt Irmadammekes! Daarnaast ben ik natuurlijk ook die ondernemer die zich op een persoonlijke manier profileert. Deze 2 dingen vloeien in elkaar over en versterken elkaar.

 

Hoe ziet jouw merk er online uit?

De basis is altijd zwart-wit. Dit zie je in al mijn producten terugkomen, maar ook in de afbeeldingen die ik gebruik op sociale media. Ik ga nog een achtergrond kleur toevoegen voor achter mijn productfoto’s, zodat ik nog herkenbaarder word.  Het is een proces, zo kan ik het elke keer weer een beetje meer finetunen. Visueel gezien ben ik dus al een heel eind. Qua ‘tone of voice’ schrijf en communiceer ik gewoon zoals ik ook in het dagelijks leven spreek. Ik merk ook dat deze persoonlijke manier goed werkt, afgelopen jaar heb ik er zoveel fans bij gekregen. Ik krijg ook soms zulke mooie berichtjes van mensen, dan moet ik gewoon even mijn telefoon wegleggen. Zo overweldigend! Dat is voor mij een bevestiging dat ik mijn hart aan het volgen ben.


Wat zijn je dromen voor de toekomst?

Het aankomende jaar wil ik graag landelijke bekendheid krijgen. Mijn doel is om eind 2017 in elke provincie in Nederland (in een grote stad) een verkooppunt voor mijn Irmadammekes collectie te hebben. De collectie is nog lang niet af! Er zijn al kaarten; de collectie is groeiend. In de toekomst komt er een verjaardagskalender en nog iets wat ik nu nog geheimhoud. Al het servies blijf ik persoonlijk met de hand tekenen. Ideeën blijven komen.

 

Als ik wat verder in de toekomst kijk, rijd ik in een witte Mini-Cooper, bedrukt met Irmadammekes. Tevens sta ik met een artikel in de Flow en heb ik een mooie samenwerking met POM Amsterdam.

 

Heb je tips wat betreft (personal) branding voor andere ondernemers?

Irmadammekes is voor mij thuiskomen bij mijzelf, alles klopt, alles gaat moeiteloos. Dat straal ik ook uit en daarom gaat het ook zo goed. Mijn tip is dus ook: Blijf dicht bij jezelf en wees je bewust van wat je uitstraalt. Werk vanuit je hart en wat minder vanuit je hoofd. Zorg dat jij je kunt identificeren met -de missie van- je product.

 

Wil je meer weten over Irmadammekes? Bekijk de Facebookpagina

Terug naar overzicht