Hoe je kan groeien als kleine ondernemer

Als ondernemer ben ik altijd bezig met groei. Of dit nu gaat over het vergroten van mijn vakkennis, de groei van mijn onderneming of op persoonlijk gebied het maakt mij niet uit! Anderhalf jaar geleden kon ik voor mijn gevoel, niet verder groeien met mijn onderneming als ik op dezelfde voet verder zou gaan. Het ging prima, ik verdiende goed, had leuke klanten, maar ik had altijd het gevoel dat er meer in zat. Is het ontwerpen van een mooi logo of een website wat ik voor de rest van mijn leven wil doen. Is hier in de toekomst nog net zoveel vraag naar?

 

Wat is eigenlijk mijn strategie?

Waarom ben ik ooit gestart als ondernemer? Zit je nog op die koers of ben je een beetje afgedwaald? Dit waren de vragen die steeds vaker naar voren kwamen. Ik ben ondernemer geworden voor mijn persoonlijke groei, maar ook om die groei voor andere ondernemers mogelijk te maken. Mijn focus lag en ligt nog altijd op het verder professionaliseren van de (nu nog) kleine ondernemer. Daar was ik zeker mee bezig. Mijn klanten kwamen binnen met een uitstraling die aan verbetering toe was en gingen “als herboren” naar buiten. Mét een uitstraling die bij hen paste en waarmee ze naar buiten konden treden. 

 

Ik voldeed dus aan mijn doelstelling, maar bij mij persoonlijk begon de schoen een beetje te wringen. Ik ontwikkelde communicatiemiddelen die waren gebaseerd op aannames vanuit het verleden. Zonder echt te kijken naar wie de ondernemer in de kern was en zonder de doelgroep in mijn achterhoofd. Ik ontwikkelde vooral het eindproduct, maar is de weg ernaartoe niet veel belangrijker? Om te kunnen groeien is het goed om te weten wie jij bent als ondernemer en waarom je doet wat je doet. Wie wil jij nu echt helpen en hoe pak je dit aan. Daarom heb ik besloten dat ik met mijn klanten ga werken vanuit een stevige basis. Eerst op zoek te gaan naar de kern van hun onderneming en hun doelgroep. En op basis daarvan pas de uitstraling naar buiten vorm te geven. 

 

Een frisse blik

Ik heb de afgelopen tijd met veel ondernemers gesproken en wat blijkt: Er zijn veel kleine ondernemers die een volgende stap willen zetten en willen groeien. Er is behoefte aan een frisse blik, een sparringpartner die ze eens vanuit een andere hoek naar hun onderneming laat kijken. Iemand die ze helpt de blinde vlekken te doorzien en met ze op zoek gaat naar nieuwe kansen.

 

Ben jij een ondernemer die een volgende stap wil zetten en heb je behoefte aan een frisse blik?

Neem contact met mij op en dan drinken we vrijblijvend een kop koffie om de mogelijkheden te onderzoeken?

Terug naar overzicht