Goed positioneren hoeft niet veel tijd te kosten!

 “Het kost gewoon heel veel tijd om alles bij te houden. Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik wil wel iets met social media maar ik weet niet goed wat. Ik kan die tijd beter gebruiken om op zoek te gaan naar nieuwe klanten.” Herkenbaar? Dat is niet zo gek, deze argumenten hoor ik namelijk vaak van ondernemers. Terwijl goed positioneren niet zoveel tijd hoeft te kosten, en het juist nieuwe klanten op kan leveren!

 

Aan de hand van een aantal stappen kan jij direct beginnen met positioneren, dus lees snel verder.

 

#1. Weet wat de kracht van positioneren is

Je leest het vast regelmatig: Het is belangrijk om jouw bedrijf (online) goed te positioneren. Maar wat houdt dat nou eigenlijk in? In het hoofd van de klant een onderscheidende, geloofwaardige en relevante positie krijgen. Dat is positioneren! Door dit op een goede manier te doen krijg je een voorkeurspositie bij jouw doelgroep. Hierdoor denken ze sneller aan jou bij een probleem en zullen je ook als beste waarderen. Positioneren kan dus helpen bij het laten groeien van je bedrijf.

 

#2 Zoek de kern van je bedrijf

Weet je wie je als bedrijf bent? Staat dit helder op papier en draag je dit ook uit? Veel bedrijven gaan zo op in het binnenhalen van nieuwe klanten en het verhogen van de omzet en dat ze helemaal vergeten hierover na te denken. Zonde! Want zou het zoeken naar de ideale klant niet veel sneller gaan als je online alvast duidelijk laat zien waar je voor staat?

 

Het bereiken en binnenhalen van nieuwe klanten kan namelijk ook door je bedrijf goed online te positioneren. Het gaat alleen op een andere manier en vergt wat meer aandacht. Je hebt op deze manier minder invloed op een potentiële klant dan in een persoonlijk gesprek. De uitstraling van je website, je logo, de tone of voice, de afbeeldingen die je gebruikt, ze dragen allemaal bij aan de beeldvorming. Denk er dus goed over na!

 

#3 Zorg dat je niet inwisselbaar bent

Er is een overvloed aan professionals in vrijwel ieder vakgebied, en daar moet je je proberen te onderscheiden. Daarnaast zijn de meeste diensten en producten ook nog eens inwisselbaar. Tel daarbij op dat een potentiële klant iedere dag een enorme hoeveelheid aan informatie voor zijn kiezen krijgt en je kunt je wel voorstellen dat iemand door de bomen het bos niet meer ziet. Ga eens bij jezelf na, op basis van welke criteria kies jij een partij? Vaak is dit op basis van:

 

  • Bekendheid
  • Betrouwbaarheid
  • Je persoonlijk aangesproken voelen
  • Vertrouwd zijn met iets of iemand

 

#4 Zet jouw bedrijfs-DNA op nummer 1

Zorg er bij het positioneren van je bedrijf dus voor dat je betrouwbaar, vertrouwd en persoonlijk overkomt. Ga geen prachtige missies en kernwaarden bedenken die niet bij je passen. Blijf altijd dicht bij de kern van je bedrijf. Dit zorgt ervoor dat een potentiële klant zich beter met je kan identificeren. Daarnaast is het voor jou ook nog eens makkelijker om je merk uit te dragen!

 

Positioneren hoeft dus niet veel tijd te kosten

Door een beter inzicht in je bedrijf kun je je ook beter positioneren. Natuurlijk gaat dit niet vanzelf en zal je er (zeker in het begin) tijd in moeten investeren. Maar het hoeft niet zoveel tijd te kosten als je misschien denkt! Zorg dat je een goed plan hebt. Weet wie je doelgroep is en hoe je ze bereikt. Bepaal hoe je jouw ideale klant aanspreekt en wat je van je bedrijf wil laten zien. En misschien wel de allerbelangrijkste tip: zorg dat je dit continu blijft doen!

 

Met deze tips kun je direct aan de slag. Ik ben benieuwd of jij hiermee de eerste stap kunt zetten. Stuur me eens een mailtje of vraag om feedback! Ik kijk graag met je mee.

 

Terug naar overzicht