De slechtste branding keuze ooit!

In de afgelopen jaren heb ik al heel wat gezien en gehoord op het gebied van branding. Maar er is er toch echt één die eruit springt. Zo verschiet ik nog steeds van kleur als ik een zelfgemaakt “Word-logo” zie met als argument: “Ik heb nog niet zoveel budget dus heb ik zelf een logo gemaakt in Word. Mensen kennen mij toch nog niet en als ik straks meer klanten heb (en meer budget) ga ik er serieus mee aan de slag”. Was het maar zo makkelijk….

 

Neem je onderneming serieus

Neem je onderneming gelijk vanaf het begin serieus. Je ontmoet je eerste (potentiële) klanten toch ook niet in je joggingbroek? Zo werkt het ook met je logo/huisstijl, de eerste klap is een daalder waard. En geloof mij het veranderen van het “merk” wat je in eerste instantie hebt neergezet is zo veel moeilijker en kostbaarder dan het in één keer goed aanpakken. Het gaat om een waardevolle investering nu of een onnodige hoge kostenpost later.

 

Wat kan je doen als je nog niet hebt nagedacht over branding?

Heel simpel eigenlijk: Denk eens goed na over waar je onderneming voor staat en waar je graag in de toekomst naartoe wilt. Denk on-Hollands groot! Heb je een ondernemersplan? Doe dan je ogen dicht en visualiseer die droom en bedenk dan: Gaat deze quick fix mijn bedrijf daar brengen waar ik naartoe wil?

 

Wat kan je doen als je al op weg met de snelle oplossing?

Jammer, maar je kan de ommekeer nog maken! Gebruik je ondernemingsplan, die droom en ontwikkel het merk dat echt bij je onderneming past. Stel een branding plan op. Welke stappen moet je gaan zetten om daar te komen waar je wilt zijn met je onderneming. Of dat nu betekent dat je een professional moet inhuren om je hierbij te helpen of dat je zelf de stappen gaat zetten dat is natuurlijk aan jezelf. Als je maar goed doordacht in actie komt.

Hoe meer tijd je neemt om een goed doordacht plan te ontwikkelen, hoe eerder je stappen kan gaan zetten, hoe makkelijker je de juiste klanten aan gaat trekken. Zo bouw je aan een stevige basis voor je onderneming.

 

Interessant?

Lees dan ook: Branding ook voor winkels  |  Wat zeggen de kleuren in je logo? 

Terug naar overzicht