Branding, ook voor winkels

Afgelopen weekend liep ik door de stad en vond het maar een triest gezicht… al die leegstaande winkels. Ik vraag mij af: Is de wereld veranderd en kopen mensen steeds meer online in plaats van offline? Of is de wereld veranderd en de winkelier is niet mee veranderd? Beide is denk ik het geval. Het is toch geweldig dat je tegenwoordig vanuit je luie stoel alles kan bestellen en ook nog voor de beste prijzen. Maar ik vind het toch ook wel fijn om echt fysiek die broek te passen en te kijken hoe hij zit. Naar mijn idee is er ruimte voor beide zowel online en offline winkelen. Maar waar gaat het dan mis? De winkelier is van oudsher te veel aan gewend geraakt dat de klant naar hem toe komt. Tegenwoordig moet hij niet alleen concurreren met zijn buurman, maar ook met het internet. De winkelier moet harder werken voor zijn kost, maar het is geen verloren zaak! De winkelier moet zichzelf opnieuw uitvinden en zich meer toeleggen op branding.

 

Een paar tips:

 

Kernwaarden

Het bepalen van de kernwaarden van je onderneming  is de eerste stap, met andere woorden: Hoe onderscheid ik mij van de rest? En hoe kan ik dit inzetten om een sterk merk te creëren?

 

Branding

Blijf als merk dicht bij je kernwaarden. Een heldere en eenduidige boodschap draagt bij aan een sterke en herkenbare identiteit. Van logo, typografie,  fotografie, materiaal, kleuren, inrichting tot het winkelpersoneel dat gepassioneerd vertelt over de producten en diensten die ze verkopen. Dit alles draagt bij aan een goede merkbeleving voor de klant.

 

Informeer!

Wees duidelijk. Niets is zo vervelend als je niet kan vinden wanneer de winkel sluit, of je iets kan ruilen of hoelang er garantie op het product zit. Heel voor de hand liggend, maar echt niet altijd duidelijk. Als je de klant informeert geef je aan dat je met ze mee denkt en dat je er voor hen bent. Je bent een service gericht merk!

 

Inspireer!

Laat duidelijk zien wat de mogelijkheden zijn van het product. Jij kent je producten van haver tot gort en kent de mogelijkheden, maar je klant niet. Gebruik mooie foto’s en inspirerende teksten die je doelgroep aanspreekt. Je speelt hiermee in op het onderbewustzijn en de emotie van je klant en dit haalt ze misschien wel over tot een aankoop. Zo ben je ook een inspirerend merk.


Sociale Media

Lanceer een Facebook bedrijfspagina en biedt je “vrienden” speciale aanbiedingen en verleid ze zo tot een bezoek aan de echte winkel. Als je steeds meer mensen op sociale media aan je kan binden ben je ook online een sterk merk aan het creëren. Je Facebook pagina kan je ook goed gebruiken om je (potentiële) te informeren. Wanneer komt de nieuwe collectie uit? Een interessant artikel over jou of jouw product.

 

Hopelijk heb ik je een eindje op weg kunnen helpen, maar als je hulp nodig hebt, neem dat vrijblijvend contact op.

Terug naar overzicht