Branding is niet eng

Voor sommige ondernemers is branding een eng woord. Ze willen zichzelf als merk in de markt zetten, maar durven niet. Zonde, want als kleine ondernemer ben je zelf je merk, schreef ik al eens eerder. Laat daarom zien wie je bent.


Maaiveld

Misschien is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Voor de een is het geen probleem om zijn hoofd boven het maaiveld uit te steken, terwijl de ander liever op de achtergrond blijft. Maar als jij een succesvol merk wil neerzetten, dan is het belangrijk dat je laat zien waar je voor staat.

 

Bescheiden

Ga bij jezelf eens na wat je eigenlijk tegenhoudt om als merk naar buiten te treden. Ben je te bescheiden? Schaam je je? Of zijn het vooral negatieve gedachtes en aannames die je remmen? Je denkt bijvoorbeeld dat niemand op jouw verhaal zit te wachten, want er is al genoeg concurrentie. Dan heb ik gelijk één tip: er zijn ook meerdere bakkerijen en slagers.


Uniek

Als je denkt aan al die bakkers die in de basis hetzelfde product verkopen, dan is er zeker ook in jouw branche plek voor jou. Jij bent uniek. Het belangrijkste is dan ook dat je jezelf blijft. Voer geen toneelstukje op, maar kom met je eigen verhaal. Je komt zo authentiek over. Mensen zijn dan ook geïnteresseerd in wat jij te vertellen hebt. Zoek daarom eerst eens uit waarin jij verschilt van jouw concurrent. Die punten zijn het noemen waard.


Opscheppen

Moet je dan gaan opscheppen? Onze Hollandse nuchterheid zorgt ervoor dat we onszelf niet graag op de borst kloppen. Maar zelfpromotie hoeft helemaal niet ‘vies’ te zijn. Je kan jezelf op een leuke en authentieke manier promoten zonder dat het vervelend wordt. En bedenk je dat andere mensen het vaak helemaal niet raar of opschepperig vinden als je jezelf promoot.
 

Begin klein

Om je angsten te overwinnen, begin je met kleine stapjes. Laten we social media als voorbeeld nemen. Dat is tegenwoordig een belangrijk middel voor je branding. Maar je hoeft jezelf niet gelijk op alle Social media kanalen te profileren als je dat eng vindt. Zoek het medium dat het beste bij je past. Daarna kijk je verder.Wil je nog meer tips of weten wat jou en dus jouw merk uniek maakt? Ik ga graag met je in gesprek zodat je duidelijk voor ogen hebt hoe jij je kan onderscheiden van de concurrent. Als je contact opneemt, maken we natuurlijk eerst vrijblijvend kennis met elkaar.  

Terug naar overzicht