4 marketing tips voor kleine ondernemers

Als je ook maar een beetje op andere (kleine) ondernemers lijkt, dan lukt het je niet altijd om je marketingdoelen te behalen. Als je ze überhaupt al hebt! Ideeën genoeg waarschijnlijk, maar hoe pak je het nou het beste aan? Ik geef je 4 tips om je online marketing inspanningen een boost te geven.

 

Vraag aanbevelingen

Geen betere reclame dan een aanbeveling van iemand die tevreden is over je diensten of producten. Ga maar na bij jezelf: Voordat je een nieuwe smartphone koopt, lees je eerst de reviews en voordat je op vakantie gaat kijk je even op Zoover, wat vinden anderen van de camping? Je kan je tevreden klanten vragen om een aanbeveling te schrijven via LinkedIn of je stuurt ze een mailtje met waardevolle informatie die hen verder kan helpen in ruil voor een aanbeveling. Win-win dus.

 

Help iemand en iemand helpt jou

Ga op zoek naar een lokaal goed doel en kijk of je iets voor ze kan betekenen. Naast dat iets geven goed voelt, wordt het vaak ook opgemerkt door sociale media of de krant. Als je genoemd wordt in een artikel is dit erg waardevol voor je bedrijf. Ik maak zelf bijvoorbeeld elk jaar de grafische uitingen voor Wereldlichtjesdag Nijmegen. Ik sta met een link op hun website en ze zijn altijd bereid mij in contact te brengen met iemand in hun netwerk. Zo ruil je iets waardevols uit, maar met gesloten beurs.

 

Verandering van spijs doet eten

Doe je al jaren hetzelfde op het gebied van marketing, maar het levert niet zo veel (meer) op? Doe dan een keer iets anders! Klinkt heel logisch, maar vaak blijven we maar wat aanmodderen en roepen we dat het niet werkt. Heb je nu bijvoorbeeld een advertentie op Facebook, maar je haalt er niks uit? Gebruik een keer een ander medium of verander de boodschap… Een kleine aanpassing doet vaak wonderen.

 

Leer van je klanten

Hoe meer je van je klanten weet (wat ze denken, wat hun wensen en behoeften zijn), hoe meer kans je hebt om ze echt te kunnen helpen. Vraag en luister goed naar wat ze zeggen, daaruit kan je waardevolle informatie halen. Informatie die je kan verwerken in je marketingstrategie om zo je ideale klanten aan te trekken.

 

Succes!

 

Terug naar overzicht