Jullie merk heeft focus nodig! (gastblog)
Het zijn voor de meeste ondernemers best ongrijpbare begrippen: visuele identiteit , branding en zichtbaarheid . Maar eerlijk is eerlijk: wij zijn ondernemers dus we willen vindbaar zijn, zodat we werk kunnen doen dat we graag doen.   Daarom zijn wij van Bureau Viertel eens...
Lees meer
Interview met de vrouw achter het merk Irmadammekes
Kan je jezelf even voorstellen? Hoi! Mijn naam is Irma Boekhorst, 38 jaar oud en samen met mijn vriend en onze dochter woon ik in Nijmegen. Ongeveer 3 jaar geleden heb ik vanuit het onderwijs de stap genomen om mijn praktijk voor mindfulness voor kinderen te openen. Begin 2016 kwam daar nog...
Lees meer
Een branding proces starten als ZP-er
Als ZP-er ben je altijd druk met je opdrachten, het zoeken naar nieuwe klanten en alle dingen die er nog meer komen kijken bij het hebben van een bedrijf. Ik ken het :-). Het eerste wat dan sneuvelt op je “to do” lijstje is je eigen merk. Jammer! Juist met je branding kan je een...
Lees meer
Branding = reputatie
Branding is essentieel, ook voor kleine bedrijven. Ja ja, dat heb je al eens eerder gezegd, hoor ik je denken. Als kleine ondernemer ben je vooral bezig met je werk en daarnaast zie jij jezelf helemaal niet als bedrijf. Oei, denk ik dan…. Als je als ZP-er aan de slag wilt blijven, moet...
Lees meer
Groot of klein, internet is gelijk voor iedereen
Als kleine ondernemer heb je net zoveel kansen om zichtbaar te zijn online als de grote ondernemers. Ik denk zelfs dat je een voordeel hebt… Het is veel makkelijker om op een persoonlijke manier met je doelgroep te communiceren. Jij en je eventuele medewerkers zijn de enige die de...
Lees meer
4 marketing tips voor kleine ondernemers
Als je ook maar een beetje op andere (kleine) ondernemers lijkt, dan lukt het je niet altijd om je marketing doelen te behalen. Als je ze überhaupt al hebt! Ideeën genoeg waarschijnlijk, maar hoe pak je het nou het beste aan? Ik geef je 4 tips om je online marketing...
Lees meer
3 inspirerende TED talks over strategie en succesvol ondernemen
De zomer is weer aangebroken en dit is voor mij vaak een rustige periode. Dit merk ik ook bij mijn collega ondernemers. Het is dé tijd om te reflecteren op het afgelopen jaar en plannen maken voor het najaar . Wat gaat er goed? Wat kan er beter? en Welke dingen ga je dit najaar doen om...
Lees meer
Branding is…. 
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen branding is niks meer dan laten zien en horen wie je bent, wat je doet en waarom dat van belang is voor jezelf en voor je doelgroep. Je geeft aan hoe jij wil dat je doelgroep jou ziet en over je denkt. Je wil dat jouw ideale klant zich met je wil...
Lees meer
Hoe je kan groeien als kleine ondernemer
Als ondernemer ben ik altijd bezig met groei. Of dit nu gaat over het vergroten van mijn vakkennis, de groei van mijn onderneming of op persoonlijk gebied het maakt mij niet uit! Anderhalf jaar geleden kon ik voor mijn gevoel, niet verder groeien met mijn onderneming als ik op dezelfde...
Lees meer
De slechtste branding keuze ooit!
In de afgelopen jaren heb ik al heel wat gezien en gehoord op het gebied van branding. Maar er is er toch echt één die eruit springt. Zo verschiet ik nog steeds van kleur als ik een zelfgemaakt “Word-logo” zie met als argument: “ Ik heb nog niet zoveel budget dus...
Lees meer
Wat zijn de webdesign trends in 2016? 
2016 is al weer een weekje oud! We beginnen allemaal weer met frisse moed aan ons werk en ons leven (na de vakantie). Daar horen frisse, nieuwe ideeën bij. Hoe gaan jullie je dit jaar nog beter laten zien online? Waar moeten jullie je op focussen. Om jullie op weg te helpen hieronder een...
Lees meer
Maak je onderneming zichtbaar!
Elke ondernemer wil en moet zichtbaar zijn in de markt! Niet zichtbaar zijn betekent dat je (potentiele) opdrachtgevers je niet kunnen vinden, je minder opdrachten krijgt omdat men niet weet dat je er bent en uiteindelijk minder of geen omzet behaald. Maak je onderneming dus zichtbaar!...
Lees meer
Het jaar van de mobiele website is aangebroken!
De Nederlander gebruikt het internet zeer intensief en is hiermee één van de koplopers in de wereld. Ook in het gebruik van de tablet en de smartphone! Elke maand groeien de mobiel zoekopdrachten en naar verwachting zet deze ontwikkeling ook aankomend jaar door. Een goed werkende...
Lees meer
Wat heeft een goede website nodig (3)?
Een nieuwe website laten maken is een heel proces en omdat er aardig wat tijd en kosten mee gemoeid zijn, wil je het wel in een keer goed aanpakken. Om je op gang te helpen geeft ik je 9 tips. Vandaag kan je aan de slag met de laatste 3 tips :   Een praktisch CMS Een...
Lees meer
Wat heeft een goede website nodig (2)?
Een nieuwe website laten maken is een heel proces en omdat er aardig wat tijd en kosten mee gemoeid zijn, wil je het wel in een keer goed aanpakken. Om je op gang te helpen geeft ik je 9 tips . In mijn vorige blog kon je de eerste drie tips al lezen, hierbij de volgende drie : ...
Lees meer
Wat heeft een goede website nodig (1)? 
Een nieuwe website laten maken is een heel proces en omdat er aardig wat tijd en kosten mee gemoeid zijn, wil je het wel in een keer goed aanpakken. Om je op gang te helpen geeft ik je 9 tips . Hieronder vind je de eerste 3 :   Wat wil je met je website bereiken?...
Lees meer
Opening pop-up store Gispen
Afgelopen vrijdag (27 juni 2014) werd de pop-up store van Gispen geopend in Amsterdam! Deze brandstore laat oogstrelend design en vakwerk zien dat plezier uitstraalt.  * Als herboren heeft de grafische vormgeving hiervoor mogen verzorgen. Het logo , de tassen, het uithangbord, de...
Lees meer
5 tips voor een goed vindbare website
De teksten op je website bepalen voor een groot deel hoe goed je gevonden wordt door diverse zoekmachines en dus ook door je bezoeker. Belangrijk om bij stil te staan bij het schrijven en opmaken van je webteksten. Hieronder vind je vijf tips om een goede start te maken!  ...
Lees meer
Branding, ook voor winkels
Afgelopen weekend liep ik door de stad en vond het maar een triest gezicht… al die leegstaande winkels. Ik vraag mij af: Is de wereld veranderd en kopen mensen steeds meer online in plaats van offline? Of is de wereld veranderd en de winkelier is niet mee veranderd? Beide is denk ik het...
Lees meer
Een grafisch ontwerp, wat komt daar bij kijken?
Een opdrachtgever heeft vaak niet door wat er allemaal komt kijken bij het maken van een mooi en goed grafisch product. Een brochure ziet er vaak eenvoudig uit, maar dat is het eindproduct! Daar hebben heel wat uurtjes in gezeten om dat eindresultaat te behalen.   De input...
Lees meer
Digitale publicaties
Onlangs heb ik een training gevolgd voor het maken van digitale publicaties. Interessante materie! Steeds meer mensen hebben een tablet en zijn op zoek naar een mogelijkheid om bijvoorbeeld tijdschriften digitaal te kunnen lezen. Als vormgever moet je altijd op de hoogte blijven van de...
Lees meer
Google fonts gebruiken op je website
De tijd van standaard typografie als de Verdana, Helvetica of de Arial op je website is echt voorbij! Sinds een aantal jaar is het namelijk mogelijk om iets creatiever en meer passend bij je (bedrijfs-)identiteit om te gaan met de fonts op je website. Een aanbieder hiervan is bijvoorbeeld...
Lees meer
Pantone, wat is dat eigenlijk?
Naast CMYK kleuren worden er ook Pantone kleuren gebruikt voor drukwerk. Met name bij huisstijldrukwerk is dit het geval. Maar waarom?   Wat is Pantone? Pantone of ook wel PMS (Pantone Matching System) kleuren genoemd is een kleurcodering van een universeel kleursysteem...
Lees meer
Identiteit vormgeving: Zo doe je dat!
Zoals je in mijn blog Londen in beeld al kon lezen, ben ik onlangs een lang weekend naar Londen geweest. Een leuke stad vol met mooi vormgegeven cafeetjes, restaurantjes en foodketens. Een keten is mij vooral bijgebleven: Pret a Manger! Prachtige fotografie, originele ideeën en ze hebben...
Lees meer
Het opzetten van een website: 5 basistips
Ga op onderzoek uit Zoek een aantal websites die je mooi of goed vindt. Let er hierbij vooral op of ze je informeren of adviseren, komt de boodschap duidelijk over en of er oplossingen worden geboden. Zoek websites die dicht liggen bij hoe jij je klanten wil bedienen.   ...
Lees meer
Typografie & architectuur
Zoek je typografie op in het woordenboek dat staat er: ty•po•gra•fie: de kunst van het vormgeven, zetten en drukken van tekst. Dit is al lang niet meer alleen het geval, typografie is veel meer dan dat! Je ziet typografie tegenwoordig overal terugkomen en is mede bepalend voor...
Lees meer
Wat zeggen de kleuren in je logo?
Kleur is een belangrijk onderdeel voor de herkenbaarheid van je bedrijf. Kleur doet iets met mensen. Een goed gekozen kleur kan er dan ook voor zorgen dat jouw bedrijf extra opvalt! Om ervoor te zorgen dat mensen je logo herinneren, kan je hem het beste zo simpel mogelijk houden. Hierdoor...
Lees meer
Identiteit en je facebook omslagfoto
In een eerdere blog " Sociale Media en Identiteit " geef ik al aan dat je een grote omslagfoto kan plaatsen bovenaan je Facebook pagina. Een uitgelezen kans om op je bedrijfspagina te laten zien wie je bent en waar je bedrijf voor staat. Laat je creativiteit de vrije loop, maar er...
Lees meer
Laat je huisstijl terugkomen in je interieur!
De meerwaarde van een goede en passende  huisstijl zien bedrijven tegenwoordig wel in. Een mooi logo met bijpassend visitekaartje, een website als online visitekaartje, maar men denkt te weinig aan het interieur van de onderneming, het fysieke visitekaartje. Hieronder 3 tips voor...
Lees meer
Je unieke bedrijfsidentiteit vaststellen!
De identiteit van een bedrijf is meer dan alleen een logo of een website . Het gaat erom dat je kernwaarden en visie goed worden vertaald. Identiteit is ‘eigenheid’. Deze kernwaarden en visie moeten terugkomen in alle communicatiemiddelen die je gebruikt. Van het logo tot het...
Lees meer
Sociale media & identiteit
Herkenning, daar draait het allemaal om! Naast je website kan je online ook op een andere manier jezelf en je bedrijf promoten. Grijp de kans om je identiteit (merk) te versterken door middel van een herkenbare Twitteraccount, een bedrijfspagina op LinkedIn en een op maat gemaakte fanpage op...
Lees meer
Een herkenbare identiteit in drie stappen!
Herkenning, daar draait het allemaal om! Het eerste waar een bedrijf aan herkend wordt is het logo en de  huisstijl . Die moeten er dus goed en professioneel uitzien. De meeste freelancers/zzp-ers gaan in eerste instantie zelf aan de slag, maar op den duur werpt een...
Lees meer